4 goede redenen om een freelance communicatiespecialist in te huren!

De laatste jaren zit freelancewerk duidelijk in de lift. Niet alleen heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat meer professionals freelance aan de slag gaan. Ook bedrijven schakelen meer en meer freelancers in.

Toch zijn er nog heel zaakvoerders die zelf trachten communicatietaken uit te voeren. Tijd die ze beter kunnen spenderen om zich te focussen op hun business.

Twijfel je ook om een freelancer in te schakelen? Wel, ik geef je alvast 4 goede redenen om het zeker te overwegen.

1. Je huurt de freelancer enkel in voor de periode waarin je hem of haar nodig hebt

Een freelancer is de ideale oplossing voor een tijdelijke vervanging tijdens ziekteverlof of zwangerschapsrust, of omdat er in het bedrijf gewoon nood is aan extra handen om het werk uit te voeren.

Ook voor jonge of startende bedrijven kan een freelancer handig zijn, omdat je dan niet meteen vast personeel in dienst moet nemen.

Freelancers stellen zich ook heel flexibel op, waardoor je makkelijk de opdracht kan verlengen of een einde kan maken aan de samenwerking. De voorwaarden worden bepaald in een samenwerkingsovereenkomst, waar weinig tot geen administratieve rompslomp komt bij kijken.

2. Een freelancer is vaak voordeliger dan een vaste werknemer

Je hoort misschien vaak dat freelancers duur zijn. Dat is onzin, want in de praktijk blijken ze vaak een pak voordeliger te zijn dan vaste werknemers.

Als opdrachtgever betaal je immers geen sociale bijdragen, vakantiegeld, dertiende maand, betaalde feestdagen of ontslagpremies. Je vergoedt de freelancer enkel voor de geleverde prestaties. Heel veel freelancers werken ook volledig of gedeeltelijk van thuis uit waardoor je geen werkplek (bureau, laptop, telefoon, …) voor hen moet voorzien.

Freelancers hanteren ofwel een uurtarief voor kleinere taken, ofwel een vooraf afgesproken projectbedrag voor grotere of complexere projecten.

3. Freelancers zijn experten in hun vakgebied

Freelancers zijn rasechte specialisten in hun job, die zich bovendien continu bijscholen om mee te blijven met de nieuwste evoluties in hun vakgebied.

Freelancers werken ook voor meerdere klanten, waardoor ze van verschillende markten thuis zijn en constant bijleren. Ze passen zich, net als een kameleon, in een mum van tijd aan, aan hun nieuwe werkomgeving. De inwerkperiode van een freelancer is daarom meestal beduidend korter dan van een vaste werknemer.

Perfect Story communicatie
4. Freelancers hebben een ondernemersmentaliteit

Freelancers zijn zelf ondernemers, ze spreken jouw taal en begrijpen jou als ondernemer dan ook heel goed. Ze zijn flexibel en hebben geen 9-tot-5-mentaliteit.

In tegenstelling tot vaste medewerkers die gebonden zijn aan de kantooruren,  werkt een freelancer vaak ’s avonds nog door en zelfs in het weekend om de deadline te halen.

Waar wacht je nog op?

Ook zin om een freelancer in te schakelen voor jouw marketing en communicatie? Bij Perfect Story helpen we je graag.

TOP