Employer Branding: nu meer dan ooit een must

Employer branding is een must

De juiste mensen aantrekken voor je organisatie is steeds cruciaal, maar wint nog meer aan belang tijdens deze coronacrisis. Bedrijven die hun employer brand nu goed aanpakken, zullen er de vruchten van plukken wanneer we terug gaan naar een meer “normale” periode.

In dit blogbericht licht ik toe wat employer branding voor jouw bedrijf kan betekenen en geef ik enkele praktische tips om meteen aan de slag te gaan.

Maak werk van een sterk werkgeversmerk.

Employer Branding raakt de laatste jaren meer en meer ingeburgerd in de wereld van de HR en communicatie. Deze term verwijst naar je reputatie als werkgever, dit zowel extern, op de arbeidsmarkt en intern bij je eigen werknemers. 

Met Employer Branding kan je je werkgeversimago oppoetsen en actief sturen. Dit zorgt ervoor dat je de juiste mensen vindt voor jouw organisatie, dat ze er met plezier blijven werken en zelfs ambassadeurs worden.

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Om jouw bedrijf als aantrekkelijke werkgever te promoten, moet je eerst op zoek naar wat jouw bedrijfscultuur uniek maakt. Dit onderscheidend kenmerk wordt Employer Branding Proposition (EVP) genaamd. Misschien ben je er momenteel nog niet van bewust, maar ook jouw onderneming heeft een unieke troef die je in de verf kan zetten. Het is een kwestie van deze te ontdekken en daarna uitgebreid uit te spelen. 

Wees eerlijk en concreet.

Lok je kandidaten niet met valse voorwendselen, maar wees eerlijk.  Enkel zo trek je de juiste mensen aan die matchen met jouw bedrijfscultuur. Flexibiliteit bijvoorbeeld is een troef waar heel wat bedrijven mee uitpakken, maar iedereen vult dit begrip anders in. In deze coronacrisis is bovendien gebleken dat sommige bedrijven die flexibiliteit claimden plots heel weigerachtig stonden tegenover thuiswerk, waardoor werknemers beginnen twijfelen of ze niet beter uitkijken naar een nieuwe job.

Benoem in vacatures ook alles concreet. Holle begrippen zoals een dynamische werkomgeving en een marktconform loonpakket, daar heeft niemand boodschap aan. Zeg concreet welke voordelen mensen krijgen en wat je als bedrijf doet om het werkgeluk en de teamspirit te bevorderen.
In coronatijden vallen sommige werkgevers door de mand omdat ze hun beloftes niet waarmaken. Anderen maken net een betere beurt omdat ze glashelder communiceren naar hun medewerkers, daadwerkelijk flexibel zijn en op een constructieve manier omgaan met bijvoorbeeld tijdelijke werkeloosheid.

Start vandaag nog met jouw employer brand.

Eens je weet wat jouw bedrijfscultuur uniek maakt, kan je je met enkele kleine ingrepen als werkgever goed in de markt zetten. 

  • Neem je openstaande vacatures onder de loep. Schrap vage begrippen en communiceer concreet. Vraag bijvoorbeeld eens na bij je eigen werknemers waarom zij specifiek voor jouw bedrijf hebben gekozen en verwerk dit in de jobaanbieding.

  • Start met een werken bij-website waar potentiële kandidaten niet alleen je vacatures terugvinden, snel kunnen solliciteren, maar ook een schat aan informatie ontdekken over jouw bedrijfscultuur.

    Geen budget voor een complete employer website? Geen nood! Met bijvoorbeeld het employer branding platform van Jobtoolz heb je in no time een aantrekkelijke career page.

  • Zet je eigen werknemers in als ambassadeurs. Zij kunnen namelijk het best vertellen waarom ze graag werken in jouw bedrijf. Maak leuke video testimonials die je deelt op je website en sociale media, deel af toe eens een screenshot van een online meeting of e-apero, …

  • Laat je huidige werknemers ook geregeld weten dat je aan hen denkt en hen apprecieert, zeker in deze periode waar we hoofdzakelijk thuiswerken. Stuur eens een handgeschreven kaartje, een kleine attentie, zoom voor een virtuele koffieklets, … Alle redenen zijn goed om het contact warm te houden.
Hulp nodig?

Bij Perfect Story is employer branding onze dada. Wij pimpen met plezier jouw vacatures, schrijven
wervende teksten voor jouw werken bij-site en denken graag originele campagnes
en concepten uit.

Hulp nodig? Tegen virtuele koffie zeggen wij geen nee, dus laat snel van je horen.

TOP