5 handige tips voor steengoede webcopy

content is king

Als bedrijf heb je ongetwijfeld een website om je producten of diensten te etaleren. Maar trek je online wel het juiste publiek aan? En vinden de bezoekers de info die ze voor ogen hebben?

Wanneer je webcopy niet doordacht is opgesteld, is de kans groot dat mensen snel afhaken of erger nog, dat ze niet eens je website bereiken. Daarom geef ik je graag 5 vuistregels om steengoede online copy te schrijven zodat jouw website in het oog springt en rendeert.

#1: Kijk je lezer diep in de ogen

Het is cruciaal dat je schrijft vóór je lezers, in hun taal. Denk daarom eerst goed na hoe jouw ideale klant eruit ziet. Jongeren spreek je bijvoorbeeld anders aan dan 60-plussers. En of je u of je gebruikt, hangt ook sterk af van de doelgroep die je beoogt.

Door je woorden en schrijfstijl aan te passen aan je doelpubliek, voelen bezoekers zich meteen meer aangesproken. Maar schrijf ook dummyproof, dus zonder al te veel moeilijke woorden en vakjargon. Jij als ondernemer kent uiteraard jouw product of dienst als de beste. Wie naar jouw website surft, wil er net alles over te weten komen.

content is king
#2: Houd het tempo erin

De juiste schrijfstijl gebruiken, betekent ook actieve webteksten publiceren.  Houd het vlot en vermijd zoveel mogelijk de lijdende vorm. Voor wie tijdens de lessen Nederlands niet altijd aandachtig was: dit zijn werkwoorden met worden en zijn.  Af en toe een passief werkwoord kan geen kwaad, maar als het de bovenhand haalt in je tekst, leest dit niet niet zo super.

Houd het ook beknopt. Niemand zit te wachten op ellenlange teksten waarbij je te veel in detail treedt. Een online lezer scant je tekst en wil meteen weten of je product of dienst iets voor hem of haar is.

#3: Wees geen stijve hark

Een webtekst is geen ingewikkelde wettekst, dus het mag gerust wat informeel. Spreek je lezer aan, betrek hem of haar in het verhaal en schrijf waar mogelijk in de je- of jij-vorm. Let wel, bij sommige websites is een formele schrijfstijl net wel vereist. Denk maar aan een website van een begrafenisondernemer of een advocaat. Daar kan je niet met een kwinkslag jouw boodschap overbrengen.

#4: Bouw je verhaal goed op

Denk vooraf goed na over de opbouw van je online copy. Het is belangrijk dat de bezoekers geïnteresseerd blijven. Start dus met een inleiding, leg vervolgens het probleem uit en bied de perfecte oplossing aan.

Een goede tekstopbouw betekent ook dat je de tekst onderverdeelt in alinea’s met catchy tussentitels die de tekst goed scanbaar maken.

content is king
#5: Klaar voor actie?

Wil je dat de bezoeker een offerte aanvraagt? Jouw product koopt? Of contact met je opneemt? Zeg het gewoon! Anders is je webcopy nogal vrijblijvend en zal het gewenste resultaat uitblijven.

Iemand online tot actie aansporen, doe je door een link toe te voegen onder je tekst of een duidelijke actieknop te voorzien. Zorg wel dat jouw potentiële klant dan meteen actie kan ondernemen en niet nodeloos moet doorklikken.

 

Met deze 5 tips kom je al een heel eind ver om je webteksten bij te schaven. Heb je geen zin of tijd om het zelf te doen? Schakel dan Perfect Story in. Webcopy is nu eenmaal één van onze specialiteiten.  

Neem contact op.

TOP