Worstel je wel eens met jouw brand identity of merkidentiteit? Heb je het gevoel dat je logo en huisstijl niet helemaal uitstralen waar jouw bedrijf voor staat? Of hebben klanten soms een verkeerde eerste indruk van jouw bedrijf ? Bij Perfect Story kloppen ondernemers vaak aan met dit probleem.
Een sterke merkidentiteit is immers veel meer dan alleen een mooi logo, leuke lettertypes en de juiste kleuren. Een sterke merkidentiteit geeft net de essentie van jouw bedrijf weer. Hoe je dit doet, geef ik je graag mee in dit artikel.
Maar eerst: wat is merkidentiteit?
Een merkidentiteit omvat alles dat bepaalt hoe jouw bedrijf gepercipieerd wordt door jouw klanten. Niet alleen gaat het om jouw logo en huisstijl, het bevat ook jouw visie, missie, kernwaarden en de manier waarop je deze uitdraagt naar jouw klanten toe. Denk bijvoorbeeld aan jouw communicatiestijl, de platformen die je gebruikt om jouw boodschap te delen tot zelfs de manier waarop je de telefoon beantwoordt.
Hoe creëer je een sterke merkidentiteit?
Stap 1: vertrek vanuit jouw visie, missie en kernwaarden
Klanten worden aangetrokken door een unieke boodschap die hen aanspreekt. Jouw visie, missie en kernwaarden zijn jouw hulpmiddel om deze unieke boodschap over te brengen.
Je kan deze bepalen door jezelf volgende vragen te stellen:
- Wat maakt je uniek (kernwaarden)?
- Waar wil je naartoe met je bedrijf (visie)?
- Hoe wil je dit verwezenlijken (missie)?
Stap 2: ontwerp een krachtig logo
Wanneer je een helder beeld hebt van jouw visie, missie en kernwaarden weet je ook hoe je je wil onderscheiden van andere spelers in de markt. Deze onderscheidende kenmerken kan je gebruiken om een visuele stijl te bepalen voor jouw merk.
Een logo met veel krachtige lijnen en hoeken heeft bijvoorbeeld een heel andere uitstraling dan een logo met golvende lijnen en ronde vormen. Ook met kleuren en lettertypes kan je uiteenlopende richtingen uit. De combinatie van deze elementen maakt jouw logo uniek.
Perfect Story vertrekt voor het ontwerp van een logo altijd vanuit de visie, missie en kernwaarden. Zo kunnen we een krachtig beeld ontwerpen dat de essentie van jouw bedrijf veruiterlijkt. We ontwerpen dus nooit zomaar een logo uit de losse pols.
Stap 3: bepaal een gepaste huisstijl
Op basis van de kleuren, lettertypes, vormen en het algemeen ontwerp van jouw logo kan je aan de slag met jouw huisstijl. Je bepaalt hierbij jouw primaire en eventueel secundaire kleuren, de lettertypes van jouw kopteksten en paragrafen (zowel voor online als offline doeleinden), grafische elementen en zelfs de stijl van fotografie en tone of voice van jouw teksten.
Stap 4: geef jouw merkidentiteit vorm
Naast jouw visie, missie, kernwaarden, logo en huisstijl kan je nadenken over andere manieren waarop je de merkidentiteit nog wil versterken.
Misschien pas je de tone of voice die je hebt bepaald al toe op blogartikels en in de content die je deelt op social media, maar nog niet in de e-mails die je beantwoordt van klanten. Of misschien heb je een kernwaarde die je graag naar je medewerkers zou willen uitdragen. Organiseer bijvoorbeeld een evenement waar deze kernwaarde centraal staat.
Stap 5: zorg ervoor dat jouw acties in lijn liggen met je merkidentiteit
Op het eerste zicht lijkt deze laatste stap misschien wat overbodig om te vermelden. Toch is het essentieel dat je acties in lijn liggen met waar je voor staat. Als dat niet het geval is, zullen klanten dat heel snel aanvoelen. Wees hier dus steeds alert op.
Weet je niet goed hoe je hier zelf mee aan de slag moet gaan?
Als jouw visie, missie en kernwaarden nog niet op punt staan, kan Perfect Story je begeleiden met een strategische workshop om deze scherp te stellen. Heb je deze zelf al bepaald? Dan kan je onze hulp uiteraard ook inroepen bij het ontwerpen van jouw logo, huisstijl en merkidentiteit.
Contacteer ons voor een kennismakingsgesprek waarin we jouw noden verder bespreken.