Je hebt ongetwijfeld al vaak de uitdrukking gehoord dat jouw website jouw online visitekaartje is. Wanneer ik dit hoor, beginnen mijn tenen haast te krullen want voor mij klinkt dit eerder als een belediging voor je website en voor iedereen die er tijd heeft ingestoken, denk maar aan je SEO-copywriter, fotograaf, webbouwer …
Een website is immers zoveel meer dan een visitekaartje en daar zal ik je van overtuigen in dit blogbericht.
Wat is een visitekaartje?
Voor we zaken met elkaar vergelijken, wil ik je eerst even toelichten wat ik onder een visitekaartje begrijp. Voor mij is dit een klein en handig kaartje met daarop nuttige gegevens over jou en/of je bedrijf. Jouw visitekaartje is vormgegeven in jouw huisstijl en bevat eventueel een leuke twist om op te vallen.
Ben ik anti visitekaartjes? Heel zeker niet! Ik schreef er zelfs een blogartikel over waarom ik vind dat visitekaartjes zeker niet passé zijn. Maar tussen een visitekaartje en een website ligt volgens mij een gigantische wereld van verschil.
Een website is de hoeksteen van je marketing
Maar genoeg over visitekaartjes, want jouw website is duidelijk veel meer dan een verzameling van contactgegevens. Maar wat is het dan wel?
# jouw website is een lead magnet
(Potentiële) klanten landen op je website omdat ze op zoek zijn naar een product of dienst. Het is belangrijk dat je deze geïnteresseerden of leads vasthoudt met boeiende content en ze aanzet tot actie. Bijvoorbeeld een contactformulier invullen, een e-book downloaden of zelfs een product aankopen.
# jouw website is een baken van vertrouwen
Een professioneel ogende website straalt vertrouwen uit. Aan mijn klanten raad ik altijd aan om te investeren in een goede website, want je hebt maar één kans om te shinen. Landen jouw (potentiële) klanten eerst op een krakkemikkige website die je eventueel zelf snel ineen hebt gestoken, dan is de kans groot dat ze afhaken en nooit meer terugkeren.
# jouw website zet je bedrijf op de kaart
Een website draagt bij aan een betere vindbaarheid van je bedrijf. De tijd van de Gouden Gids ligt al lang achter ons en mensen googelen een dienst of product. Het is van cruciaal belang dat je bij deze zoekopdracht hoog in de resultaten verschijnt. Dit is mogelijk door de combinatie van een goedwerkende website én voldoende aandacht voor SEO (Search Engine Optimization).
Lees hierover meer in mijn blog met tips voor steengoede webcopy.
# jouw website zorgt conversie en interactie
Jouw website is een belangrijk verkoops- en communicatiekanaal. Wanneer je vertrouwen uitstraalt, een consistent verhaal brengt en mensen vinden waarnaar ze op zoek zijn, dan is de kans heel groot dat ze overstag gaan, of converteren zoals we dit in marketingjargon heten.
Zorg dat je ook bereikbaar bent bij eventuele vragen of twijfels. Dit kan bijvoorbeeld met een live chat of een contactformulier.
Overtuigd? Ga dan zeker aan de slag om ervoor te zorgen dat jouw website zoveel meer is dan een verzameling van contactgegevens. Zet je website in als online marketing- en verkoopmachine, zodat jouw website écht voor jou werkt.
Hulp nodig bij SEO-copy, webdesign of contentfotografie? Perfect Story zet je graag online op de kaart.