Ga zelf aan de slag om je social media te optimaliseren. Ontdek hoe.

social media kanalen

Als ondernemer zijn er verschillende manieren om met je doelgroep in contact te komen. Social media is hier één van. Maar welke kanalen gebruik je? En welke boodschappen stuur je de wereld in?

Op deze en vele andere vragen geef ik je graag een antwoord in dit blogartikel. Zo kan jij meteen gericht aan de slag om jouw content op social media te optimaliseren.

Tip 1: Kies de juiste kanalen

Facebook, Snapchat, Instagram of toch TikTok? Als ondernemer zie je vaak het bos door de bomen niet meer. Toch hoef je zeker niet op alle kanalen aanwezig te zijn. Kies voor het kanaal waarop jouw doelgroep actief is en kies het aantal kanalen dat voor jou praktisch haalbaar is om te onderhouden.

Ik lijst even enkele kanalen en hun kenmerken op. Zo kan jij nadien de perfecte mix samenstellen.

  • Facebook is nog steeds het social mediaplatform met het grootste bereik en is geschikt voor zowel B2B- als B2C-communicatie. Maar hou er rekening mee dat er steeds minder interactie is op Facebook-bedrijfspagina’s. Communities daarentegen doen het nog steeds goed.
  • YouTube is het perfecte kanaal om video’s te delen en is na Google het meest gebruikte zoekkanaal.
  • Instagram is er voor brands die graag hun verhaal visueel vertellen, met vooral foto en video in verschillende formats, zonder al te lange copy erbij. Instagram is geschikt voor zowel B2C- als B2B-communicatie.
  • LinkedIn is het kanaal bij uitstek voor B2B-communicatie, om updates over je bedrijf, openstaande vacatures en andere professionele content te delen.
  • Pinterest is er voor ondernemingen waarbij design centraal staat en is ook een visuele zoekmachine die gebruikt wordt als inspiratiebron.
  • Twitter is er voor wie snel en kort wil communiceren, waarbij tweets makkelijk deelbaar zijn en snel worden verspreid.
  • Snapchat is het medium voor wie speelse en positieve content wil delen met een voornamelijk jonger doelpubliek.
  • TikTok is er voor merken die ludieke content willen delen over een niche-onderwerp op een laagdrempelige manier.
social media kanalen
Tip 2: Maak een contentkalender op

Post niet steeds ad hoc, maar maak een planning per kanaal op voor minimum een maand op voorhand. Zo kan je alle posts goed voorbereiden en kamp je niet met social media stress.

Alle tips over hoe een contentplanning starten, lees je in een vorig blogbericht.

Tip 3: Varieer in je content

Deel niet steeds commerciële content over je eigen producten of diensten, maar geef ook eens een inkijk in je persoonlijke leven. Geef je volgers ook tips & tricks, organiseer een giveaway, …

Variatie in je posts zorgt ervoor dat mensen je met plezier blijven volgen en dat jij ook een band opbouwt met jouw doelpubliek.

Tip 4: Ga voor professionele content

Als je het doet, doe het dan goed. Gebruik sterke foto’s en professioneel ogende video’s en zorg zeker op Instagram dat je feed één samenhangend geheel vormt. Gebruik bijvoorbeeld Canva om snel en eenvoudig mooie beelden te maken in jouw huisstijl. Gebruik niet alleen statische afbeeldingen, maar ook bewegende beelden zoals animatie, gif of video. Deze scoren trouwens beter.

Breid jouw post uit met catchy copy in de juiste tone of voice voor jouw doelgroep en trek deze stijl door in alle posts. Zorg er bovendien voor dat de caption een toegevoegde waarde heeft zodat deze de foto versterkt. Stel bijvoorbeeld een vraag of gebruik een call-to-action.

Houd uiteraard ook rekening met het kanaal waarop je post. Op Instagram mag het korter, omdat de focus op de foto of video ligt. De copy leest vlotter met emoji’s en met een link in bio verwijs je naar meer informatie. Op LinkedIn mag het wat zakelijker en formeler. Vergeet niet te taggen en te experimenteren met #hashtags.

social media content
Tip 5: Smeed een band met je volgers

Bouw een duurzame band op met je volgers, zodat ze je blijven volgen. Net zoals in het echte leven is het belangrijk om goede relaties op te bouwen met je klanten. Stel vragen aan je volgers, zodat ze het gevoel krijgen dat ze iets bijdragen aan jouw content.

Je kan bijvoorbeeld makkelijk in gesprek gaan met je volgers via Instagram Stories. Volgers reageren ook sneller op Stories dan op posts, omdat niemand anders hun reactie kan zien. Je kan ook gebruikmaken van de tools van Instagram Stories zoals een poll, om feedback van je volgers te krijgen.

Reageer persoonlijk op vragen of berichtjes en probeer deze dezelfde dag nog te beantwoorden. Zoek daarnaast actief contact met andere mensen of profielen. Like of deel dingen die je leuk vindt en die ook interessant kunnen zijn voor jouw volgers. En bedank mensen als ze jouw pagina volgen.

Tip 6: Maak gebruik van handige (en gratis) tools

Er bestaan allerlei social mediatools: om je content in te plannen (Facebook Creator Studio), om je content visueel aantrekkelijk te maken (Canva), om je posts te analyseren (Buffer) en om je accounts te beheren en te monitoren (Hootsuite).

gratis social media tools
Tip 7: Werk met een business account

Met een businessaccount heb je toegang tot alle bezoekersstatistieken van je Instagram- en Facebookaccount. Je kan hier zeer waardevolle informatie over je volgers uit halen: wat zijn hun interesses, wanneer zijn ze online, waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze, wat is hun gender,… Kijk af en toe naar deze statistieken, want ze kunnen je verrassen. Als je goed weet wie je volgers zijn, kan je je content hierop afstemmen.

Heb je echter geen tijd of zin (of een combinatie van beide) om je social media zelf te organiseren? Dan komt Perfect Story to the rescue. Wij verzorgen nu al voor heel wat klanten hun social media. We werken hiervoor niet met vaste pakketten, maar doen dit steeds op maat van de ondernemer. Benieuwd? Stuur een mailtje voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

TOP