De kracht van storytelling. Ontdek er alles over!

storytelling

De laatste jaren hoor je in marketing en communicatie meer en meer de term Storytelling opduiken, maar eigenlijk is dit niks nieuws onder de zon. Mensen doen al eeuwenlang aan storytelling, het vertellen van verhalen. Denken maar aan sprookjes uit je kindertijd.

Het nieuwe is dat bedrijven de kracht van authentieke verhalen hebben ontdekt en dit meer en meer doelgericht inzetten in hun marketingstrategie. Ook bij Perfect Story helpen we ondernemers om hun verhaal neer te pennen en deze vorm van contentcreatie efficiënt in te zetten binnen contentmarketing

Laat klanten aan je lippen hangen

We worden allemaal overspoeld met informatie, de ene al wat nuttiger dan de andere. Maar geef toe, daar blijft maar weinig van hangen. De saaie vakken die we vroeger op school leerden, zijn we haast allemaal vergeten, maar het sprookje van Assepoester kunnen we nog met z’n allen navertellen. De verklaring is simpel: door het luisteren naar en het vertellen van verhalen worden verschillende delen van je brein geprikkeld. Het is alsof je het zelf allemaal meemaakt en het staat in je geheugen gegrift.

Als bedrijf moet je dus op zoek naar een boeiend verhaal dat jouw klanten echt raakt en waardoor ze zich verbonden voelen met jouw product of dienst. Een verhaal met impact dus. 

LEGO heeft dit goed begrepen en bundelde hun ontstaansverhaal in een boeiende, inspirerende video. Maar ook Tony’s Chocolonely is een prachtig voorbeeld van succesvolle storytelling.

Storytelling
Geef jezelf niet de hoofdrol

Wil je als bedrijf starten met storytelling, treed dan niet zelf in de spotlights. Je moet niet vertellen hoe goed je bedrijf het doet of hoe fantastisch jouw product of dienst wel is. Daar zit helaas niemand op te wachten. Vertrek echter vanuit wat belangrijk is voor de klant. Die is namelijk op zoek naar een oplossing, iets wat hem of haar het leven makkelijker maakt.

Ga na waarmee jij je klant kan helpen en verwerk dit in jouw verhaal. Bewijs dat jij net die dienst of dat product in huis hebt dat hij of zij nodig heeft.

Creëer een onderscheidend merkverhaal

Heb je gedefinieerd waarmee je je klanten kan verrassen, ga dan pas van start. Personaliseer jouw verhaal zodat jouw doelgroep er zich mee kan associëren. Creëer bijvoorbeeld een hoofdpersonage met dezelfde uitdagingen en zorgen als je doelgroep, zoals in de video van LEGO. Dit zorgt ervoor dat mensen betrokken raken met je merk. Voeg daarnaast een flinke portie emotie toe en tracht ook overtuigende data in jouw plot te verwerken zodat iedereen quasi met ingehouden adem jouw verhaal volgt en het ook geloofwaardig vindt.

Wil je helemaal all the way gaan? Stimuleer dan ook interactie. Een goed verhaal trekt klanten aan, maar een community bouwen rond je merk zorgt voor terugkerende klanten.

storytelling
Vertel me jouw verhaal

Geïnspireerd om storytelling toe te voegen in jouw marketingstrategie? De storytellers van Perfect Story schrijven graag mee aan jouw merkverhaal. We zoeken verrassende invalshoeken en creëren een verhaal dat niemand onberoerd laat.

TOP