Een contentkalender maken? 7 tips voor een vliegende start

blog contentplanning

De ene week loop je over van inspiratie en staan je sociale mediakanalen vol met inspirerende blogs, leuke video’s en mooie visuals. De andere week heb je geen tijd om te posten of weet je niet welke content je in godsnaam kan creëren. Herkenbaar?

Start het jaar daarom met meer structuur in je communicatie en maak een contentkalender. Hiermee plan je jouw content een maand of een aantal maanden vooruit en kom je op regelmatige basis in contact met je doelgroep. Ik geef je alvast 7 tips voor de perfecte content kalender.

#1 Zet je strategie uit

Teken eerst de krijtlijnen van je contentstrategie uit. Bepaal daarom eerst:

  • wie je met je content wil bereiken
  • wat je hen wil vertellen
  • wat je met je content wil bereiken. Wil je bijvoorbeeld je lezers inspireren?
    Aanzetten tot actie? Of louter informeren?

Deze denkoefening vormt de basis van je contentkalender. Doe je dit niet, dan riskeer je de bal volledig mis te slaan.

content
#2 Kies de juiste kanalen en post op het goede moment

Je hoeft niet op alle kanalen aanwezig te zijn, wél op deze waar jouw doelgroep zich bevindt. Achterhaal ook wanneer jouw doelpubliek online is en post net op deze momenten. Zo heb je het meeste bereik en is de kans het grootst dat jouw posts bekeken worden.

Het juiste moment zoeken voor jouw doelgroep is trouwens geen rocket science, hooguit wat trial and error. Experimenteer en analyseer dus je resultaten, zo geraak je al een eind ver.

Meer tips nodig? Het ECN publiceerde onlangs de Social Media Guide 2021. Via hun infographics krijg je handige inzichten in de meest courante social mediakanalen.

#3 Kies kwaliteit boven kwantiteit

Loop niet te hard van stapel. Ik kom veel klanten tegen die heel ambitieus willen starten en wekelijks een blogbericht willen posten of iedere dag een bericht willen plaatsen op Instagram. Allemaal goed en wel, maar dit houd je geen 52 weken vol. Bovendien moet je je publiek blijven boeien en dat is niet zo simpel als je hen overspoelt met info.

#4 Kies voor vaste rubrieken, maar varieer met je contentcreatie

Herkenbaarheid werkt en daarom is het goed om met enkele vaste rubrieken te werken. Publiceer bijvoorbeeld iedere dinsdag jouw tip van de week of pak iedere donderdag uit met een leuke quote.

Zorg er wel voor dat je voldoende variatie aanbrengt in je contentkalender. Dat kan aan de hand van verschillende contenttypes, zoals een interessante testimonial, een toffe video of een inspirerende blog.

Ik schreef onlangs nog een blog over goede contentcreatie. Neem deze zeker eens door voor je uit de startblokken schiet.

#5 Plan bepaalde topics of dagen goed op voorhand in

Feestdagen, maar ook top topicals of zogenaamde inhakers zoals Blue Monday, complimentendag etc. kan je goed op voorhand inplannen en voorbereiden. Probeer je wel niet in twintig bochten te wringen om iedere top topical te linken met jouw merk of bedrijf, dat komt niet geloofwaardig over.

Inspiratie nodig? Abonneer je bijvoorbeeld op Days of the Year.

#6 Recycleer

Je hoeft niet ieder jaar opnieuw het warm water uit te vinden. Je content van vorige jaren mag je zeker nog een keertje hergebruiken. Verwijs nog eens naar een eerder verschenen blogbericht of pik in op een nieuwsfeit als het terug aan de orde is. Door niet steeds alles opnieuw te ontwikkelen, bespaar je tijd en geld.

#7 Evalueer en stuur bij

Je contentplan een jaar op voorhand vastleggen, vind ik persoonlijk geen goed idee. Ik raad aan om maximum 3 maand vooruit te plannen en na iedere periode te evalueren en eventueel bij te sturen.

Breng in kaart welke content wel en niet goed is bekeken via Google Analytics en de statistieken van je sociale mediakanalen. Leg de resultaten van je analyse naast elkaar en pas je contentkalender erop aan.

Toch niet de tijd, het geduld of de creativiteit om zelf een contentkalender te maken en bij te houden? Perfect Story helpt je graag. Vul het contactformulier in en we zitten gauw samen om jouw contentkalender vorm te geven.

TOP